Proces rejestracji znaku towarowego w UE wydaje się bardzo prosty. Składasz wniosek... Zostaje on opublikowany... Czekasz 3 miesiące na zakończenie okresu sprzeciwów i otrzymujesz upragniony certyfikat rejestracji znaku towarowego w UE.
Wszystko to jest naprawdę wspaniałe, o ile nie ma sprzeciwów. Ale co zrobić, gdy otrzymasz sprzeciw? Czy wszystko jest stracone? W tym artykule znajdziesz porady i konkretne kroki, które należy podjąć.
Najważniejsze jest, aby nie ignorować go i nie tracić czasu. Przede wszystkim należy sprawdzić, jaki jest znak towarowy przeciwników i spróbować zrozumieć, co może im przeszkadzać. Nie będziemy się zbytnio zagłębiać w ten krok, ponieważ najpierw należy zrozumieć, czy przeciwnicy są otwarci na dialog. Dlatego po przeprowadzeniu podstawowej analizy można bez obaw napisać do przeciwników lub ich przedstawicieli i zaproponować im pokojowe rozwiązanie sytuacji.
W większości przypadków takie działanie jest pochopne. Podczas rozmów z przeciwnikami mogą pojawić się najbardziej nieoczekiwane rozwiązania. Przeciwnicy mogą zaakceptować rejestrację Twojej marki po wysłuchaniu Twoich argumentów. Zdarzały się przypadki, w których przeciwnicy stali się partnerami, a nawet franczyzobiorcami. Nie warto wyciągać pochopnych wniosków.
Niezwykle ważne jest poinformowanie ich o swoich dobrych intencjach. W rzeczywistości przeciwnicy starają się przede wszystkim chronić swoją własność intelektualną. Widzą pewne podobieństwo między swoją marką a marką, o której rejestrację się ubiegasz, i obawiają się, że konsumenci pomylą te znaki na rynku. To wszystko. Dlatego koniecznie dodaj historię swojego projektu. Kiedy i jak powstał. Kto wpadł na pomysł projektu. Ważne jest, aby przekonać przeciwników o braku złych intencji i przekazać im podstawowe informacje, które pomogą im otworzyć się na poszukiwanie kompromisu.
Jeśli kontakt między stronami został już nawiązany, a dialog przebiega pomyślnie, ważne jest, aby zagłębić się w szczegóły. Przede wszystkim należy przeanalizować wszystko, co dotyczy działalności przeciwnika: jego stronę internetową, media społecznościowe, opinie użytkowników. Ważne jest, aby upewnić się, że przeciwnik używa znaku towarowego dokładnie w takim samym formacie, w jakim został on zarejestrowany. Ważne jest również sprawdzenie, czy znak towarowy przeciwnika jest używany we wszystkich produktach i usługach, dla których złożono wniosek o rejestrację znaku towarowego. Porównanie listy produktów i usług z listą produktów i usług przeciwnika jest często kluczem do porozumienia. W ramach jednej klasy mogą znajdować się produkty z zupełnie różnych nisz ekonomicznych. Na przykład w klasie 9 może zarejestrować znak towarowy producent telefonów komórkowych, ale jednocześnie producent sprzętu do nurkowania musi wybrać tę samą klasę 9 do rejestracji znaku towarowego. Czy mogą one współistnieć pod tą samą nazwą w tej samej klasie 9? Oczywiście, że tak. Ich konsumenci są zupełnie różni. Nie ma możliwości wystąpienia zamieszania na rynku. W tej sytuacji wystarczy ograniczyć listę produktów i usług, aby rozwiązać konfliktową sytuację.
Należy poszukać słabych punktów. Na przykład minęło ponad 5 lat od momentu rejestracji znaku towarowego przeciwnika. Jeśli znak towarowy przeciwnika jest zarejestrowany dla wielu produktów i usług, warto zażądać oświadczenia o faktycznym używaniu znaku towarowego dla zarejestrowanej listy produktów i usług. Używanie to musi być wykazane dla całej listy produktów i dla terytorium całej UE, a więc 27 krajów. Często ma to bardzo dobry wpływ na zmianę postawy przeciwnika i pomaga szybko znaleźć kompromis.
Porozumienia ustne muszą być obowiązkowo sformalizowane w formie umowy między stronami: Umowy o współistnieniu znaków towarowych (Coexistence Agreement). Bez podpisanej umowy nigdy nie należy rozpoczynać wycofywania, ograniczania lub podejmowania działań związanych z umową. W umowie o współistnieniu można zapisać wszelkie szczegóły. Dopiero po podpisaniu umowy możesz wykonać działania uzgodnione między stronami. Gwarantuje to wypełnienie umowy zawartej między wszystkimi uczestniczącymi stronami.
Mamy nadzieję, że ten artykuł okazał się dla Ciebie przydatny. Chętnie pomożemy Ci zarejestrować Twój znak towarowy UE, klikając poniższy link: złożyć wniosek